ua
01054 Київ, вул.Тургенєвська, буд.38,офіс 102-103

ЯК НАЗВАТИ ПІДПРИЄМСТВО, ЩОБ НЕ ПОПАСТИ ПІД ШТРАФ?

20/04/2020

ЯКЕ НАЙМЕНУВАННЯ ДАТИ ПІДПРИЄМСТВУ,  ЩОБ НЕ ПОПАСТИ ПІД ШТРАФ ЗА НЕДОБРОСОВІСНУ КОНКУРЕНЦІЮ?

Придумати назву  для бізнесу або ж підприємству нелегка справа, бо як ти човен назвеш… так він і попливе…

Єдиний реєстр юридичних  осіб та фізичних осіб-підприємців існує з 2004 року, саме з того часу в такий реєстр можна внести виключно унікальне найменування юридичної особи.

Так, згідно закону, найменування юридичної особи не може бути тотожним найменуванню іншої зареєстрованої компанії. Тобто, якщо в реєстрі вже зареєстроване ТОВ «ВОЯЖ», тоді таку назву ви не маєте права використовувати.

Засновники та юристи  вже давно придумали спосіб, як це обійти– це додавання до власної назви ще одного слова. Як правило, таке слово є загальним, таке як Україна, компанія, фірма, назва міста та інше. Ще одним поширеним способом є проставлення крапок, їх можна проставляти як в кінці слова, так і між словами, і навіть після кожної букви. Перевірити чи не співпадає ваше найменування з найменування іншої зареєстрованої фірми можна у відкритому доступі на сайті Міністерства юстиції.  

Зазвичай,  власники бізнесу після того як обрали найменування своєї компанії та зареєстрували її в реєстрі більше до цього питання і не повертаються.

В тому разі, якщо власник бізнесу використовує найменування свого підприємства для індивідуалізації на ринку, це найменування вже є комерційним найменування.  А комерційне найменування є об’єктом інтелектуальної власності, тому особливо регулюється та охороняється  Законом. Комерційним найменуванням є назва, якою компанія позначається на ринку і використовує його для виокремлення себе з поміж інших учасників ринку. Також Законом встановлено, що таке найменування повинно не вводити в оману споживачів щодо виду діяльності юридичної особи, а також їхніх товарів та послуг. Комерційне найменування можуть мати не лише юридичні особи, а й фізичні особи-підприємці.

Право інтелектуальної власності на комерційне найменування виникає з моменту першого використання такого найменування та охороняється без  подання заявки на нього чи його реєстрації і незалежно від того, є чи не є комерційне найменування частиною торговельної марки.

Власники комерційного найменування мають право використовувати таке найменування та забороняти іншими особам його використовувати. Також слід звернути увагу, що передавати комерційне найменування дозволяється лише повністю з юридичною особою, яка є власником такого найменування.

Комерційне найменування  окрім всього, можна офіційно зареєструвати як торгівельну марку (знак для товарів та послуг). Це можуть бути і зображення, і цифри, і слова. Перед поданням документів на реєстрацію бажано надати запит до органу реєстрації, щоби дізнатися чи не зареєстрована вже подібна торговельна марка. Підставою для набуття майнових прав на торговельну марку є отримання свідоцтва. Також потрібно не забувати, що майнові права діють не безстроково, а лише десять років з дня, який є наступним після дня подачі заяви на реєстрацію торговельної марки. Тому необхідно кожні десять років продовжувати строк чинності майнових прав.

 Цікавим фактом є те, що Закон допускає використання різними юридичними особами однакового комерційного найменування, але за певних умов. Такими умовами є:

1) надання послуг або реалізація товарів повинна бути на різних ринках;

2) спеціалізація на виробництві різних товарів чи наданні різних послуг.

Та не все так просто. Оскільки, власник комерційного найменування має право вимагати заборонити використання не лише однакового, а й подібного найменування від іншої юридичної особи, реєстр судових рішень містить сотні рішень, якими в судовому порядку було заборонено використовувати найменування та зобов’язано внести зміни в ЄДР щодо найменування.

Легковажність при обранні та використання найменування в бізнесі може вартувати проблемами, бо законом встановлена відповідальність за неправомірне використання найменування. За використанням комерційних найменування слідкує Антимонопольний комітет, який має право притягнути до відповідальності за порушення використання найменування як самостійно, так і за заявою іншої особи. Така заява має бути подана до Антимонопольного комітету протягом шести місяців з моменту, коли особі стало відомо про неправомірне використання найменування іншою особою. Дане звернення є безоплатним.

В законі України «Про захист від недобросовісної конкуренції» існує дві норми, які передбачають відповідальність за неправомірне використання найменування. Так, статтею 4 передбачено заборону неправомірного використання позначень., а стаття  15-1 Закону забороняє поширення інформації, що вводить в оману осіб, у тому числі в рекламі.

При цьому Антимонопольний комітет розяснив, що використання позначення є недобросовісною конкуренцією лише в тому випадку, коли воно застосовується недобросовісно і призводить до отримання переваг перед конкурентами та/або вводить в оману споживачів.

За неправомірне використання найменування  та поширення інформації, що вводить в оману встановлено штраф у розмірі п’яти відсотків від доходу за останній фінансовий рік, що передував року накладення штрафу. А у випадку  відсутності доходу, максимальний розмір штрафу може бути сто сімдесят тисяч гривень. На практиці,  АМКУ може  оштрафувати підприємство в розмірі  10 відсотків від доходу, якщо буде доведено обидва порушення.

При обранні найменування при створенні підприємства, власники бізнесу майже ніколи не звертаються до реєстру зареєстрованих торгівельних марок, щоб перевірити чи таке найменування не охороняється як об’єкт інтелектуальної власності.  З одного боку, засновники підприємства ризикують надати своїй компанії найменування, яке зареєстровано як торгівельна марка. З іншого,  ризикують в тому, що придумавши гарну, унікальну назву своїй компанії, через певний час можуть виявити  таку саму назву у конкурентів.

Яскравим прикладом, який є в українській судові практиці це справа щодо неправомірного використання у господарській діяльності без дозволу міжнародною компанії «R&A BAILEY & CO» (Республіка Ірландія) назви та оформлення упаковки (етикетка та пляшка) лікерів «O’DAILY», що у сукупності, є схожими на назву та оформленням упаковки (етикетка та пляшка) лікерів «BAILEYS», які міжнародна компанія «R&A BAILEY & CO» раніше за ТОВ «Котнар-М» почала використовувати в господарській діяльності.

Висновок:

  1. Перевіряйте найменування вашої компанії в базі зареєстрованих торгівельних марок перед тим, як підписувати документи.
  2. Якщо придумали щось унікальне  зареєструйте торгівельну марку: це нескладно, але дуже надійно.
  3. Ваша легковажність може коштувати  вам  штрафом у розмірі 10 відсотків вашого доходу та забороні використовувати назву вашого підприємства.

OLSTEN PARTNERS  багато років допомагає відкривати бізнес і ми в своїй практиці бачили багато помилок допущених нашими клієнтами по необачності та легковажності. Допомагаючи таким клієнтам вирішувати юридичні проблеми,  ми отримуємо неоціненний досвід, яким готові ділитися з іншими.

Статтю підготовлено юристом практики корпоративного права 

Владиславом Королем 


Поставити питання