ua
01054 Київ, вул.Тургенєвська, буд.38,офіс 102-103

ЛІКВІДАЦІЯ АБО ПРИПИНЕННЯ ІНОЗЕМНОГО ПРЕДСТАВНИЦТВА

11/02/2020

 

Багато іноземних компаній використовують свої представництва для здійснення діяльності на території України. З часом такі представництва припиняють діяльність через закриття українського ринку для певної компанії, або ж іноземні фірми обирають для бізнесу на території України інші форми, як то створення  компанії з іноземними інвестиціями.

Законом передбачено, що діяльність іноземного представництва припиняється у наступних випадках:

  • у разі припинення діяльності материнської компанії, яка має своє представництво в Україні;
  • у разі припинення дії угоди з іноземною державою, в разі якщо представництво створено на підставі такої угоди;
  • за добровільним рішенням іноземної компанії, яка створила представництво в Україні (найпоширеніші випадки);
  • у разі невиконання нерезидентом юридичною особою або його представництвом вимог законодавства України.

Оскільки найпоширеніша причина ліквідації представництва іноземної компанії саме через рішення про припинення діяльності такого представництва, обговоримо як закрити іноземне представництво. Пропонуємо вам покрокову інструкцію про те, як провести процедуру ліквідація представництва іноземної компанії.

 1.  Прийняття рішення про припинення діяльності представництва та оформлення документів.

Вищий орган управління материнської компанії (Рада директорів) приймає рішення про ліквідацію свого представництва на території України та призначає ліквідатора. Ліквідатором може бути Голова представництва або ж треті особи. Окрім рішення, необхідно видати довіреність на ліквідатора в якій чітко прописати повноваження по всім ліквідаційним процедурам. Разом з довіреністю та рішенням, іноземна компанія має  надати розгорнуту виписку з торгівельного або іншого реєстру,  в якій зазначено засновників іноземної компанії та вищий орган управління. Такі рішення, виписка та довіреність повинні бути обов’язково нотаріально посвідчені та легалізовані (апостилізовані) відповідно до законодавства іноземного суб’єкта господарювання.  Всі документи, які іноземна компанія надсилає в Україну, потрібно перекласти на українську мову, а переклад засвідчити нотаріально.  

 2.     Закриття банківського рахунку представництва. Всі банківські рахунки необхідно закрити, окрім ліквідаційного, який після завершення всіх наступних процедур також закривається. Він знадобиться для оплати податків, зборів та за необхідності інших платежів. На ньому необхідно залишити грошові кошти.

 3.     Зняття  представництва з обліку в податкових органах. Наступним етапом буде повідомлення податкових органів про ліквідацію та отримання довідки про про зняття з обліку платника податків за формою № 12-ОПП. Для отримання такої довідки необхідно подати заяву про припинення діяльності, оригінал довідки 4-ОПП та рішення про закриття іноземного представництва. Після цього починається податкова перевірка правильності нарахування та сплати податків.

 Якщо представництво постійне, то податкова перевірка проводиться щодо податку на прибуток, ПДВ, єдиного внеску, військового збору та ПДФО. Зверніть увагу, перевірка правильності нарахування  та сплати єдиного внеску здійснюється за весь період діяльності представництва.

Після перевірки необхідно здійснити всі  розрахунки з бюджетом зі сплати податків і зборів, подати розрахунок податкових зобов’язань та звіт про утримання та внесення до бюджету необхідних податків і зборів за останній період.

4.  Зняття з обліку у Фонді соціального страхування та Фонді на випадок безробіття. Ці фонди перевіряють дотримання представництвом вимог законодавства щодо  тимчасової непрацездатності працівників, нещасних випадків на виробництві та безробіття. До фондів також подається повідомлення про ліквідацію представництва, а територіальні органи перевіряють правильність нарахування, своєчасного і повного перерахування платником страхових внесків та надсилають необхідні документи до органів Пенсійного фонду України.

 5.  Розрахунки з Пенсійним фондом України та зняття з обліку. Необхідно подати аналогічне повідомлення та рішення про ліквідацію представництва до Пенсійного фонду України. В свою чергу цей орган у 10-ти денний строк проводить документальну перевірку платника щодо правильності нарахування та сплати єдиного внеску. Якщо борг відсутній, тоді орган Пенсійного фонду знімає представництво з обліку, а справу платника закриває. Результат цієї процедури – отримання довідки про відсутність заборгованості. На цьому правовідносини з Пенсійним фондом припиняються.

 6.    Зняття з обліку у Державній митній службі України. Територіальні органі Державної митної служби проводять документальну позапланову виїзну перевірку при отриманні повідомлення про початок процедури ліквідації. Тривалість такої перевірки не може перевищувати 30 робочих днів, проте з певних підстав цей строк може бути продовжений ще на 15 днів. За результатами перевірки, суб’єкт, який здійснював перевірку, видає довідку про результати перевірки. Якщо у представництва є тимчасово ввезене на митну територію України майно та устаткування, тоді необхідно отримати також вивезти таке майно та устаткування і отримати лист щодо відсутності такого майна та устаткування на митній території України.

Важливо! На етапах проведення перевірок контролюючі органи будуть вимагати надати чимало документів, але з досвіду знаємо, що представництва зазвичай не готові до такого. Рекомендуємо завчасно проконсультуватися, які саме документи можуть  знадобитися. З останнього кейсу, який супроводжували юристи нашої компанії, у представництва Фонд соціального страхування  вимагав підтвердити виплату по тимчасовій непрацездатності в зв’язку з вагітністю у 2003 році. Для прискорення процесу проведення процедури припинення такі документи слід підготувати завчасно.

7. Національний архівний фонд України. Всі документи по представництву необхідно передати на зберігання до архіву. Документи до архівного фонду вносяться на підставі експертизи з цінності таких документів, яка проводиться за ініціативою їх власника. Після проведення експертизи національний архівний фонд України приймає документи та видає довідку про прийняття документів до архіву.

8. Міністерство економічного розвитку, торгівлі та сільського господарства. Після завершення всіх попередніх процедур, подаємо до Мінекономіки всі вищезазначені довідки, службові картки співробітників за наявності та оригінал свідоцтва про реєстрацію представництва. Після подання всіх довідок та документів,  Міністерство економіки скасовує запис в реєстрі іноземних представництв, та письмово повідомляє представництво про припинення.

9. Ліквідація запису про представництво в органах статистики.  Органи статистики-це як раз той орган, який присвоює  код ЄДРПОУ іноземним представництвам при реєстрації, оскільки представництво не є юридичною особою та дані про нього не вноситься до ЄДР. Саме тому, останнім кроком у ліквідація іноземного представництва є виключення з ЄДРПОУ запису про представництво та отримання про це відповідної довідки.

З  практичного досвіду можна сказати, що строк протягом якого проводиться ліквідація представництва іноземної компанії,  залежить від наявності документів у представництва, правильності нарахування та сплати податків та зборів, а також розуміння особливостей проведення такої процедури. В будь-якому випадку, націлюйтесь не менше як на 6 місяців для представництв,  які здійснювали активну діяльність. Для представництв, які не проводили діяльності,  це строк може бути меншим.

За 13 років юристи нашої компанії допомогли більш як 10 клієнтам ліквідувати представництво іноземної компанії, тому ми точно знаємо, що потрібно робити, а чого точно ні, щоб ліквідація  іноземного представництва пройшла швидко та без проблем.

Залишити заявку на ліквідацію іноземного представництва


Поставити питання