Процес реєстрації податкової накладної, на сьогоднішній день, становить неабиякий інтерес у всіх підприємств, які є платниками ПДВ, адже велика кількість негативних відповідей щодо її реєстрації, з боку органів Державної фіскальної служби України, призводить до зупинення господарської діяльності і значних збитків відповідних суб’єктів.
Чому даний процес змушує підприємців обмежувати свою діяльність та заважає розвитку малого та середнього бізнесу України? Підставою для зміни процесу реєстрації податкових накладних є прийняття Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21 грудня 2016 року, де було вказано положення про оновлену редакцію п. 201.1 ПКУ, яке вступило в дію з 1 липня 2017 року.
Починаючи з цього моменту, велика частина підприємств при поданні до органів ДФС податкових накладних, отримували відповідь у наступному вигляді: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена». Звісно, безпідставних відмов не може бути згідно чинного законодавства, а тому найпоширенішою з них, наразі, є «невідповідність обсягів постачання обсягам придбання». Проте, законодавець передбачив, що у суб’єкта подання податкової накладної є шанс виправити недоліки і подати повний пакет документів на підтвердження реальності операцій. Необхідний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію, затверджений Наказом Мінфіну №567 від 13.06.2017 року. На перший погляд, законодавець надав достатні можливості та правову базу для отримання в результаті позитивного рішення – реєстрації податкової накладної, проте в процедурі зупинення є певні труднощі як для платників податків, так і для самих органів ДФС України.
За три місяці дії даної системи реєстрації/зупинення реєстрації податкових накладних, склалася певна практика її застосування. Для осіб, що подають податкові накладні маємо кілька практичних порад як зареєструвати податкову накладну, якщо її реєстрацію зупинили.
- 1. При отриманні квитанції про зупинення податкової накладної необхідно відправити всі документи щодо підтвердження реальності здійснення господарських операцій підприємством, наголошуючи не тільки на діючому договорі з контрагентом, а й надання документації за попередні роки господарської діяльності згідно Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН затверджений Наказом Мінфіну №567 від 13.06.2017 року. Навіть з достатнім пакетом документів Вам може прийти «мотивована» відмова, але в цьому випадку, саме Ви діяли на основі чинного законодавства, так що вимога про реєстрацію податкової накладної є правомірною, а от дії органів ДФС – навряд.
- 2. Строк оскарження рішення комісії ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації починає свій перебіг з моменту отримання рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, частіше засобами електронного зв’язку. На сьогодні, в практиці вже відомі випадки, коли рішення комісії ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації було прийнято, наприклад 03.10.2017 року, а засобами електронного зв’язку отримано лише 19.10.2017 року. З’ясувати причину, чому подібна дія була допущена органами ДФС – ми не в змозі, адже весь тягар відповідальності можна перекласти на електронну систему документообігу ДФС і наголосити на недосконалість її роботи. Одним з варіантів позитивного вирішення питання для органів ДФС ця причина є достатньо обґрунтованою, проте:
- по-перше, у зв’язку з подібними діями платник податку не має законної можливості використати належне йому право оскаржити рішення комісії;
- по-друге, якщо ж в порядку подання документів вказано, що необхідна документація у порядку подання розширеного пакету документів повинна бути надіслана до органів ДФС в електронному вигляді (п.2 Вичерпного переліку документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН), то чому ця система не є досконалою у своєму функціонуванні?
- 3. Якщо раніше паперовий вигляд документів був стовідсотковою гарантією їх прийняття та оперативного розгляду, то тепер дане правило втрачає свою актуальність. Наразі, законодавець визначає, що рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або її відмову протягом 5 робочих днів приймається та надається платнику податку після надсилання відповідних документів до органів ДФС і їх безпосередньої реєстрації. На сьогоднішні день, органи ДФС, як свідчить практику, частіше приймають документи після отримання першої квитанції в електронному вигляді і оперативність відповіді є більш високою, аніж в паперовому. Також проблему затримки розгляду паперової документації, зокрема в обласних органах ДФС, можна пов’язати з витрачанням часу на транспортування відповідних документів до органу ДФС, вищого за рівнем інстанційності.
- 4. Якщо Ви не отримуєте будь-якої відповіді на Вашу скаргу через 10 календарних днів, то вона вважається задоволеною, а отже і податкова накладна має бути зареєстрованою в ЄРПН.
У випадку, коли всі попередні поради виявились безрезультатними, у Вас завжди є можливість звернутись до суду за захистом своїх порушених прав та інтересів в порядку адміністративного судочинства та пройти процес оскарження рішення ДФС про зупинення податкової накладної, тим паче, що позитивний результат вирішення подібних справ в судовому порядку вже є.
Автор
Помічник юриста практики господарського та податкового права
Вікторія Уліцька