ua
+38 073 010 90 94
+38 067 384 57 54
01054 Київ, вул.Тургенєвська, буд.38,офіс 102-103

ВАЖЛИВІ АСПЕКТИ РЕЄСТРАЦІЇ САМОЧИННОГО БУДІВНИЦТВА

07.03.2018

У зв'язку з стрімкою зміною Законодавства, зростає інтерес до узаконення прав на майно, так як багатьох лякає перспектива втратити своє майно, яке не зареєстроване в установленому законом порядку.

Оскільки в нашій країні надзвичайно поширене самовільне будівництво, тому даній темі необхідно приділити особливу увагу.  Зокрема, в даній статті піде мова про узаконення «самобудови».

Так, реєстрації в Державному реєстрі прав на нерухоме майно підлягає будь-який тип об'єктів нерухомості, починаючи з житлових будинків і закінчуючи гаражем, сараєм або лазнею. Оформлення є обов'язковою частиною процесу становлення повноправним власником об'єкта нерухомості. Без належного документа про реєстрацію прав власності на будь-яку будівлю, Ви не є її законним власником. Тобто, фактично, Ви володієте нерухомістю, але юридично Ви нічого з нею зробити не можете, продати, подарувати і т.д.

Відповідно до статті 376 Цивільного кодексу України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються:

- на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети;

- без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту;

- з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Якщо побудований Вами будинок, гараж, сарай, господарська прибудова, відповідають хоча б одному з цих ознак - це самочинне будівництво.

Процедура узаконення «самобудови» умовно ділиться на три етапи:

- перший - проведення технічного огляду;

- другий - подача документів до місцевого органу державної архітектурно-будівельної інспекції (ДАБІ), усунення можливих виявлених недоліків і реєстрація декларації про готовність об'єкта;

- третій - державна реєстрація права власності.

Згідно з процедурою легалізації, документи на проведення технічного огляду, необхідного для легалізації, повинен подавати замовник будівництва. Ним може бути тільки власник або користувач земельною ділянкою, адже без права на земельну ділянку нічого узаконити не вийде.

Проведення технічного огляду можливо в два етапи.

Перший - це попередній огляд, обмір, фотографування будівлі і його конструктивних елементів, визначення категорії складності об'єкта, аналіз проектної та іншої технічної документації (при її наявності).

Другий етап - детальне інструментальне обстеження. У тому числі визначення характеристик матеріалів, виробів і конструкцій із залученням при необхідності фахівців або атестованих лабораторій. Звертаємо Вашу увагу, що технік БТІ не зможе визначити такі характеристики. Тому, швидше за все, на даному етапі доведеться звертатися в лабораторії, що може збільшити Ваші витрати.

Однак варто зазначити, що більшості людей другий етап технічного огляду не торкнеться, оскільки для житлових, садових, дачних будинків загальною площею до 300 квадратних метрів і господарських споруд до 100 квадратних метрів достатньо першого етапу. Причому його можна спростити: провести навіть без складання звіту про технічний огляд. Досить виготовити стандартний техпаспорт в БТІ і поставити на ньому відмітку про здійснення огляду. Але в будь-якому випадку фахівець заповнює декларацію про готовність об'єкта до експлуатації.

Для здійснення третього етапу, а саме легалізації нерухомості, у відповідну інстанцію подається такий пакет документів:

1) ваша заява;

2) підтверджуючі документи про готовність нерухомого майна до експлуатації (2 примірника);

3) нотаріально завірені документи про право володіння власністю;

4) копія техпаспорта;

5) звіт про технічно досліджуваний об'єкт;

Також, Вам варто врахувати, до якої з двох груп належить об'єкт нерухомості, адже це впливає на деякі етапи підготовки об'єкту до легалізації.

Отже, до першої групи входять будинки загальною площею до 300 квадратних метрів або господарські споруди до 100 квадратних метрів.

До другої групи - будинки площею понад 300 квадратних метрів або інші об'єкти.

Однак, на етапі підготовки необхідних документів виникає багато складнощів, так як кожна будівля індивідуальна сама по собі. У зв'язку з цим немає єдиного шаблону підготовки документів.

Узаконення «самобудови» залишається важливою процедурою, яка в подальшому дозволить власнику нерухомості проводити з нею різні операції на основі договірних відносин (продаж, здача в оренду, дарування тощо).

Відзначимо, що в цілях економії Вашого часу, рекомендуємо спочатку звернутися за допомогою до професійних юристів, які спеціалізується на реєстрації самовільних будов.

Статтю підготував помічник юриста практики Корпоративного права

OLSTEN PARTNERS LAW COMPANY

Король Владислав


Поставити питання