ua
+38 073 010 90 94
+38 067 384 57 54
01054 Київ, вул.Тургенєвська, буд.38,офіс 102-103

Що нового в питанні зупинення реєстрації ПН в ЄРПН

01/11/2017

Процес реєстрації податкової накладної, на сьогоднішній день, становить неабиякий інтерес у всіх підприємств, які є платниками ПДВ, адже велика кількість негативних відповідей щодо її реєстрації, з боку органів Державної фіскальної служби України, призводить до зупинення господарської діяльності і значних збитків відповідних суб’єктів.

Чому даний процес змушує підприємців обмежувати свою діяльність та заважає розвитку малого та середнього бізнесу України? Підставою для зміни процесу реєстрації податкових накладних є прийняття Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21 грудня 2016 року, де було вказано положення про оновлену редакцію п. 201.1 ПКУ, яке вступило в дію з 1 липня 2017 року.

Починаючи з цього моменту, велика частина підприємств при поданні до органів ДФС податкових накладних,  отримували відповідь у наступному вигляді: «Документ прийнято. Реєстрація зупинена». Звісно, безпідставних відмов не може бути згідно чинного законодавства, а тому найпоширенішою з них, наразі, є «невідповідність обсягів постачання обсягам придбання». Проте, законодавець передбачив, що у суб’єкта подання податкової накладної є шанс виправити недоліки і подати повний пакет документів на підтвердження реальності операцій. Необхідний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію,  затверджений Наказом Мінфіну №567 від 13.06.2017 року. На перший погляд, законодавець надав достатні можливості та правову базу для отримання в результаті позитивного  рішення – реєстрації податкової накладної, проте в процедурі зупинення є певні труднощі як для платників податків, так і для самих органів ДФС України.

За три місяці дії даної системи реєстрації/зупинення реєстрації податкових накладних,  склалася певна практика її застосування. Для осіб, що подають податкові накладні маємо  кілька практичних порад як зареєструвати податкову накладну, якщо її реєстрацію зупинили.

  1. 1.   При отриманні квитанції про зупинення податкової накладної необхідно відправити всі документи щодо підтвердження реальності здійснення господарських операцій підприємством, наголошуючи не тільки на діючому договорі з контрагентом, а й надання документації за попередні роки господарської діяльності згідно Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН затверджений Наказом Мінфіну №567 від 13.06.2017 року. Навіть з достатнім пакетом документів Вам може прийти «мотивована» відмова, але в цьому випадку,  саме Ви діяли на основі чинного законодавства, так що вимога про реєстрацію податкової накладної є правомірною, а от дії органів ДФС – навряд.
  2. 2.   Строк оскарження рішення комісії ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації починає свій перебіг з моменту отримання рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, частіше засобами електронного зв’язку. На сьогодні, в практиці вже відомі випадки, коли рішення комісії ДФС, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації було прийнято, наприклад 03.10.2017 року, а засобами електронного зв’язку отримано лише 19.10.2017 року. З’ясувати причину, чому подібна дія була допущена органами ДФС – ми не в змозі, адже весь тягар відповідальності можна перекласти на електронну систему документообігу ДФС і наголосити на недосконалість її роботи. Одним з  варіантів позитивного вирішення питання для органів ДФС ця причина є достатньо обґрунтованою, проте:
  • по-перше, у зв’язку з подібними діями платник податку не має законної можливості використати належне йому право оскаржити рішення комісії;
  • по-друге, якщо ж в порядку подання документів вказано, що необхідна документація у порядку подання розширеного пакету документів повинна бути надіслана до органів ДФС в електронному вигляді (п.2 Вичерпного переліку документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН), то чому ця система не є досконалою у своєму функціонуванні?  
  • 3.   Якщо раніше паперовий вигляд документів був стовідсотковою гарантією їх прийняття та оперативного розгляду, то тепер дане правило втрачає свою актуальність. Наразі, законодавець визначає, що рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або її відмову протягом 5 робочих днів приймається та надається платнику податку після надсилання відповідних документів до органів ДФС і їх безпосередньої реєстрації. На сьогоднішні день,  органи ДФС, як свідчить практику, частіше приймають документи після отримання першої квитанції в електронному вигляді і оперативність відповіді є більш високою, аніж в паперовому. Також проблему затримки розгляду паперової документації, зокрема в обласних органах ДФС, можна пов’язати з витрачанням часу на транспортування відповідних документів до органу ДФС, вищого за рівнем інстанційності.
  • 4.   Якщо Ви не отримуєте будь-якої відповіді на Вашу скаргу через 10 календарних днів, то вона вважається задоволеною, а отже і податкова накладна має бути зареєстрованою в ЄРПН.

У випадку, коли всі попередні поради виявились безрезультатними, у Вас завжди є можливість звернутись до суду за захистом своїх порушених прав та інтересів в порядку адміністративного судочинства та пройти процес оскарження рішення ДФС про зупинення податкової накладної, тим паче, що позитивний результат вирішення подібних справ в судовому порядку вже є.

 

Автор

Помічник юриста практики господарського та податкового права

Вікторія Уліцька

 ЕРПН


Поставити питання