ua ru
+38 073 010 90 94
+38 067 384 57 54
01054 Київ, вул.Тургенєвська, буд.38,офіс 102-103

Чого чекати від мораторію-2017 та про які "підводні камені" закону не говорять?

08/02/2017

надзорЗагальновідомо, що з 1 січня набув чинності Закон України № 1728-VIII «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон).

Зазначеним Законом (стаття 2) встановлюється мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності до 31 грудня 2017 року.

До 31 грудня 2017 року перевірки можуть мати місце лише:

1) за письмовою заявою суб'єкта господарювання до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;

2) за рішенням суду;

3) у разі настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання.

4) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб'єктом господарювання її законних прав. Такі перевірки проводяться органом державного нагляду за погодженням Державної регуляторної служби.

Кабінет Міністрів України у шестимісячний строк з дня набрання чинності цим Законом повинен розробити і затвердити стратегію та програму реформування системи державного нагляду, зокрема в частині перегляду контрольних функцій держави з метою їх оптимізації та відповідного скорочення кількості органів державного нагляду і чисельності їх працівників.

Закон висвітлювали як такий, що сприяє реформам, позитивним змінам у бізнесі, його протекції, як такий що обмежить тиск з боку представників контролюючих органів на суб'єкти господарювання.

Однак, чи висвітлювали Вам «підводні камені» нововведеного Закону? І чи насправді Закон сприятиме суб'єктам господарювання?

Слід звернути увагу на п. 3 ст. 7 «Прикінцеві положення» Закону.

Цитую «Перше речення абзацу першого пункту 3 розділу II "Прикінцеві положення" Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" (Відомості Верховної Ради України, 2015 р., №№ 7-9, ст. 55) викласти в такій редакції: Установити, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік Державною фіскальною службою України та її територіальними органами, Державною фінансовою інспекцією та її територіальними органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або з вимогами Кримінального процесуального кодексу України».

Для яскравого порівняння наведу цитату цієї норми до внесення змін: «Установити, що у 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб - підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік контролюючими органами здійснюються виключно з дозволу Кабінету Міністрів України, за заявкою суб'єкта господарювання щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України».

Про що нам говорить зазначене порівняння?

Про те, що законодавець в контексті нового Закону знімає заборону на проведення перевірок з усіх контролюючих органів, окрім Державної фіскальної служби України та її територіальних органів, Державної фінансової інспекції.

Отже, мораторій на перевірки -2017 не стосується значного переліку органів державної влади, які можуть їх здійснювати.

Серед них Держпродспоживслужба, Мінекології та природних ресурсів, Держпраця та її територіальні органи, Національна рада України з питань радіомовлення та телебачення, Національний Банк України, Державна служба експортного контролю, Антимонопольний комітет України та ін..

А тому, відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», спеціальних законів, та відомчих актів, вищезгадані органи на законних підставах зможуть проводити планові перевірки, всі позапланові перевірки, без будь-якого «мораторію».

На сьогодні юристи вбачають у Законі недоопрацювання. Наприклад, у нормі, що зазнала змін, на їх думку, повинен був бути зазначений 2017 рік, а не 2015-2016 рр., Державна фінансова інспекція, по яку йде мова, реорганізована у Державну аудиторську службу України.

На жаль, з такого ракурсу ситуація складається не на користь малого та середнього бізнесу. Але, якщо врахувати допущені законодавцями «огріхи», будемо сподіватись що у 2017 році залишиться в силі мораторій на будь-які перевірки підприємств, установ, та організацій, фізичних осіб - підприємців з обсягом доходу до 20 мільйонів гривень за попередній календарний рік.


Поставити питання